LAATUHAKKUUN TYÖOHJE 2024
Tällä ohjeen noudattamisella saadaan aikaan
oikein hyvään korjuujälki, harvennuksen jälkeinenn maksimaalinen arvokasvu,
pienennetään monenlaisia haittoja ja tuhoriskejä ja vältetään yleisiä hakkuuvirheitä.
TIEDOTTAMINEN:
1. Kutakin hakkuukautta varten perustetaan WHATSUP tai TELEGRAM ryhmä myyjän
ja yhtiön toimijoiden välille.
2.
Ennen hakkuiden aloittamista pidetään palaveri, jossa on mukana toimijat
(myyjä, ostaja, motokuskit), aikataulut, laatutekijät jne. ja todetaan vielä
tämä ohjeen noudattaminen, katkontaperiaatteet ja keskustellaan mahdolliset
erikoiskysymykset kuten tonttienrajahakkuut yms.
3.
Metsään tai teille tulleista koneiden aiheuttamista painautumista tulee
ilmoitta HETI MO:lle ja ko. uran
käyttäminen tulee välittömästi lopettaa, kunnes yhdessä tehdään vaihtoehtoinen
ajosuunnitelma.
4.
Ajokoneen ja hakkuukoneen kuskien sekä vastaavan korjuutyönjohtajan nimet
ja yhteystiedot on ilmoitettava maanomistajalle ennen hakkuita.
5.
Kaukokuljetuksen sulan maan aikaiset ajoajat on suunniteltava, neuvoteltava
ja sovittava ennakkoon.
6.
Hakkuun alku tulee ilmoittaa (vaikka tekstiviestillä) min 1 t ennen kutakin
kuviota isännälle, joka voi vielä antaa omia ohjeitaan hakkuumiehille ja käydä
tarkistamassa tai tarkistuttamassa hakkuujälkeä.
7.
Kaikkinaisista vaurioista teille ja pystyyn jäävälle metsälle, ojille ym.
on ilmoitettava myös MO:lle ainakin viestillä tai mielellään sähköpostilla.
8.
Kaikkinaisista yllättävistä tilanteista, joissa metsän tai puiden terveys
tai laatu on kyseessä, on välittömästi asian tapahduttua otettava yhteyttä MO:aan.
9.
Kuljettajilla tulee olla isännän puhelinnumero puhelimessaan ja valmius
soittaa, kun on pienikin tarve, epäselvää tai kysymistä.
10.
Hakkuussa vahingossa särjetyt ja poistetut valtapuut tulee ilmoittaa MO:lle
samoin vahingossa aiheutetut runkovauriot, molemmat karttaan merkittyinä. Näin
ne aiheuttavat vähemmän pahaa mieltä kuin "yllättäen" löydettyinä.
11.
Ostoasiamies, korjuutyönjohtaja tai motokuski ilmoittaa kunkin kuvion hakkuun
valmistumisesta ennen lähikuljetusta harvennus ja päätehakkuualoilla, jolloin MO
voi halutessaan käydä tarkistamassa, että suunniteltu runkotiheys ja
runkovalinta on toteutunut ja että tukkikatkonta on tehty optimaalisesti.
12.
Ostaja toimittaa tämän ohjeen hakkuukuskille laminoituna ja koneen kopissa
pidettäväksi hyvissä ajoin ennen hakkuun aloittamista, että tämän voi omaksua
nämä ohjeet.
13.
Ennen hakkuuta perustetaan Whatsapp ryhmä (tai Telegram), jossa on mukana
hakkuukuskit, ajokuskit, myyjä ja ostajan edustaja ja korjuutyönjohtaja.
Hakkuun aikana konekuskit laittavan ryhmään aina tiedon, kun siirtyvät kuviolta
toiselle.
14.
Hakkuusuunnitelma on kuvioittain väritettynä metsäkartalla, jossa käytetään
myös kuultovärejä päätehakkuun, harvennushakkuun, ensiharvennuksen ja
hankintahakkuun kuvioista. Kuvioiden vieressä on yhdellä numerolla
tavoitetiheys hakkuun jälkeen (esim. 4 kasvatusmetsän kuviolla tarkoittaa 400
kpl/ha tiheyttä hakkuun jälkeen). Myyjä tai muu hakkuun johtaja tekee kartasta
hakkuun edetessä tarvittavia päivityksiä, ottaa niistä hyvän valokuvan ja
välittää sen kaikille ryhmässä. Hakkuun johtaja tai myyjä voi myös merkitä
tussilla hakatut ja ajetut kuvion pienin symbolein selvyydeksi hakkuun
etenemisestä. Nämä symbolit siis tulevat esille päivitysvalokuvista
hakkuukartasta.
15.
Hakkuukoneen tekemät tiheysseurantatulokset (1-3 kpl/kuvio) välitetään
ryhmään tiedoksi.
Tässä
kuvatun tiedostuskäytäntöjen mukaisesti päästään verrottomasti parempaan,
ajantasaiseen ja selvempään tiedon kulkuun verrattuna perinteiseen huonosti
osapuolia informoivaan ja monenlaisia harmeja ja ongelmia tuottavaan tapaan.
ENSIHARVENNUS:
1. Harvennuksilla ja väljennyksillä jätetään parhaat eli järeimmät ja parhaiten kasvavat sekä parasta tukkilaatua tuottavat valta ja lisävaltapuut. Tästä poiketaan vain, jos laadukkaita valtapuita on liian vähän tavoitetiheyttä ajatellen.
2. Ohjetiheydet ovat ensiharvennuksen jälkeen ko ja ku 600 - 650 (puuväli 4 m) , mä 900 (puuväli 3.3. m).
3. Ajourien leveys hakataan enintään 4.5 mutta tavoitteellisesti 4 m levyiseksi valtapuista laskien. Ajoura voi ja sen pitää myös vähän mutkitella loivin kaartein, jotta sinne saadaan edullisin, parhaiten parhaita puita säästävä ja vähiten ajotuhoja tuottavat paikat ja suuntaukset. Korkeat ja rikkoontumiselle alttiit juurenniskat otetaan huomioon, kierretään ja väistellään ja suojataan havuilla. Ajourien on oltava vähintään 20 m etäisyydellä toisistaan. Ajourien risteykset eivät saa olla teräviä eli kiilamaisia, eikä ajokone saa oikaista mutkissa tai risteyksissä valtapuita tai juurenniskoja rikkoen.
4. Puiden välien ei tarvitse olla aivan tasainen, koska vain parhaat puut tulee vain jättää jäljelle.
5. Jos kuviolla on ns. puupari, jossa molemmat ovat hyvin kasvaneita ja järeitä valtapuita ja kasvavat melko lähellä toisiaan ( 2-3 m) mutta niiden ympärillä on samankokoisista valtapuista tyhjää aluetta, ne molemmat tulee jättää ja mieluummin poistaa tavoitetiheyden saamiseksi ympärillä olevia lisävalta- tai välipuita.
6. Jos ensiharvennuksilla on ns. alamittaisia puita, eli runkoja, jotka tulisi poistaa, mutta niiden läpimitta ei riitä paperipuuksi, ne ajatellaan poistettavan hakkuun jälkeen raivaussahatyönä, eikä niiden lukumäärää tule huomioita jäävän puuston tiheysarvioinnissa
7. Havupuukuviolle voidaan jättää ensiharvennuksessa kasvamaan koivu, jos se on valtapuu mutta ei ylispuu, se on hyväkasvuisen ja laadukkaan ja terveen näköinen, se on vaneripuuainesta, sille on riittävä kasvutila ja se voidaan poistaa ehkä seuraavassa hakkuussa (väljennyksessä) vanerirunkona.
8. Kuvioiden rajavyöhykkeeltä poistetaan pituudeltaan lyhyempikasvuista kuviota selvästi varjostavat rungot
9. Kuvioiden välinen rajavyöhyke käsitellään aina varsinaisen kuvion hakkuun yhteydessä, jos sille on vähäisintäkään tarvetta
10. Reunavyöhykkeiden laitapuut eli ajouraojien ja ojien varsille, ojan ja tien penkoille jätetään puita 10 - 25 % sarkojen keskiosaa tiheämmin. Näillä reunavyöhykkeillä yhden puurivin (eli n. 4 m leveä vyöhyke) parhaat valtapuut (ja niiden puutuessa heikompilaatuisia mutta tukkiainesta olevia puita) hakataan jäämään n. 4 -5 m välein.
11. Ylhäältä päin voi poistaa huonolaatuisia tai sairaita, tukiksi kelpaamattomia puita, selviä liikaa tilaa vieviä ylispuita tai kasvunsa lopettaneita yli-ikäisiä tai vanhempaa sukupovea edustavia puita.
12. Motokuskin on hakttava + / - 15 % tarkkuudella tavoitellut tiheydet. Hakkuun aikana mittausta pitää tehdä tarpeeksi usein, että tavoitetiheydessä pysytään. Sitä varten kuskilla pitää olla ohjaamossa 4:n (ensiharvennuksilla) tai 5.65 m:n (väljennyksillä) mittavapa tai opetella mittaamaan tiheys puomilla (esim. 11 m puomin puoliympyrässä jokainen puu edustaa 50 kpl/ha), että tavoitetiheyteen päästään. Pelkkään silmäarviointiin ei voi luottaa, koska se on liian epätarkka.
13.
Tavallista harvempaan
hakataan kun: kuusikko tai koivikko on liian laihalla maalla tai liian kuiva kasvupaikka
sille puulajille tai puusto on liian heikkokasvuista, esim. pitkään jatkuneen
ylitiheyden takia ja sille halutaan antaa kunnollinen kasvukannustus.
VÄLJENNYS- ELI HARVENNUSHAKKUU:
1.
Väljennyksissä kaikki
ropsi kokoiset aluspuut poistetaan valtapuuston alta, myös kuvion reunoilta.
2.
Pääsääntöisesti poistetaan
alus-, väli- ja lisävaltapuita eli puita, jotka ovat jäämässä kasvussa jälkeen
valtapuista.
3.
Valtapuita poistetaan, kun
laatu on huono tai niitä on liikaa suhteessa tavoitetiheyteen.
4.
Väljennyksessäkin jätetään
laadukkaimmat ja parhaiten kasvavat tukkipuut, jotka ovat lisäksi valta- tai
lisävaltapuita
5.
Ohjetiheydet
väljennyksissä ovat ku 400 (puuväli 5 m), männikössä 500 ja koivikossa 300
(puuväli 6 m). Poikkeama saa olla koko
kuviolla enintään 10 %.
6.
Männiköissä, joiden
pohjamaan laatu on vähintään puolukkatyyppi, voidaan jättää järeytymään kuusi,
joka on hieman lyhempi lisävaltapuu, hyväkasvuinen ja terve.
7.
Varttuneen metsän sisällä
läpimitaltaan pienempien puiden ja varjossa oleva alue hakataan valtapuiden
harvuuden mukaan, eikä jätetä sitä tiheämmäksi.
8.
Suuret haavat, lepät ja
keloutuneet ja joskus vikaiset männytkin sekä kuolleet kuuset katkaistaan
pääsääntöisesti 4-5 m pitkiksi tekopökkelöksi. Sopivassa kasvupaikassa terveen
haavan voi myös jättää pystyyn.
9.
Kuvioiden laitamilla
hakataan (mihin vain ylettää suurin piirtein konetta siirtämättä) kuvion/tien
reunavyöhykkeelle jäänyt tiheä puska sekä alus- ja välipuut toisen kuvion
valtapuuston alta kouran ulottuvilta ja myös susipuut, sekä tuoreet
tuulenkaadot näköetäisyydeltä vähän kauempaakin.
10.
Teiden penkat ja laidat ja
raviojan ja tien välikaistale käsitetään metsämaana ja harvennetaan kuten
metsäkuviokin.
11.
Nuoresta havupuumetsästä
poistetaan aina havupuita pidempi lehtipuu paitsi, jos sen latvus on vähintään
1 metrin päässä (siis vapaaväli) lähimmän havu -valtapuun oksista ja se täyttää
vapaata kasvutilaa.
12.
Koivuvaltapuuston alla
olevaa ja kasvatusta varten tarkoitettua kuusen taimikkoa säästetään
erityisellä huolella kaadossa ja lähikuljetuksessa. Nämä koivikot hakataan
plus- kelissä. Näiden koivikoiden hakkuun karsinnassa puuta ei raahata maata
pitkin vaan se pidetään ilmassa.
13.
Väljennyshakkuissa
motokuskilla tule ohjaamossa olla 1 m suora rima, jossa on aivan keskellä 1 cm
pitkä ruuvi. Tällä tulee harjoittaa lenkousarviointia ohjaamossa välillä
rungoilla riman kanssa käyden. Jos rima puun päälle asetettuna keinuu ruuvin
varassa tai ruuvin pituus on juuri lenkouskaaren syvyinen, riman kohdalla puu
ei ole liian lenko tukiksi. Puun tyvipaksunnoksesta koituva kaarevuus
kaarnapinnassa tulee siis ottaa huomioon. Ensimmäinen 1 m tyvestä jätetään aina
lenkousmittauksen ulkopuolelle.
14.
Väljennyksillä oksat
puidaan aina täsmälleen telaurille, ei siis ajouran keskelle, eikä telaurien
ulkopuolelle ja erityisestä telan raiteelle lähimpien puiden juurenniskojen
suojaksi.
15.
Väljennyksellä kussakin
työvuorossa kuski ottaa puomilla 3 koealaa min 2 t välein, merkkaa tulokset
mukana kulkevaan taulukkoon ja lähettää siitä valokuvan isännälle palstan
loputtua tai pyydettäessä. Taulukossa tulee olla eri sarakkeessa tavoitetiheys
puomin 180 asteen kääntymän sisällä ja sen viereen tulee koealan todellinen
lukema. Kolmen koealan lukema saa poiketa vain enintään 15 % puoleen tai
toiseen tavoitetiheydestä.
16.
Kuvioiden rajavyöhykkeeltä
poistetaan pituudeltaan lyhyempikasvuista kuviota selvästi varjostavat rungot.
17.
Kuvioiden välinen
rajavyöhyke käsitellään aina varsinaisen kuvion hakkuun yhteydessä, jos sille
on tarvetta.
18.
Reunavyöhykkeiden
laitapuut eli ajouraojien varret ja tien penkat jätetään 10 - 25 % sarkojen
keskiosia tiheämmiksi.
19.
Jos rinnakkaisilla
kuvioilla kasvaa eri pituisia puita, kuvioiden väliin jätetään 4 - 5 m levyinen
ajoura.
SUPERHARVENNUS
1. Varttunet, laadukas, täysitiheä kasvatusmetsä
harvennetaan n. superharvennuksella 200 r/ha = n. 7 metrin puuväli.
2. Jätettävien puiden tulee olla kuvion parhaiten kasvavia,
terveitä ja hyvä- latvuksisia.
3. Puiden ei tarvitse olla aivan tasavälein, mutta parhaat
puut on jätettävä pystyyn.
4. Lähikuljetus tehdään ehdottomasti vain jäätyneiltä
urilta.
5. Hakkuu tehdään erityistä varovaisuutta noudattaen, että
hakkuuvaurioita ei tule.
6. Tällaiselle kuviolle ei jätetä pääsääntöisesti väli- tai
aluspuita.
LÄHIKULJETUS
1.
Lähikuljetus EH - kuvioilla tehdään heti ja väljennyskuvioilla (joilla
tukkeja) heti kun hakattujen runkojen katkonnan oikeellisuus on tarkastettu ja
ajourat ovat jäätyneet pakkasella 2-3 päivän perästä.
2.
Aina kun alueella on ajouraojat, lähikuljetus tehdään pelkästään niitä huolellisesti
käyttäen.
3.
Lähikuljetuksissa kuskien on ajettava ajouran keskellä ja AINA
mahdollisimman kaukana kasvavista puista.
4.
Koneiden urat on valittava niin että reunapuut tai juurenniskat eivät
vaurioidu.
5.
Harvennuksilla ajetaan puut pois mahdollisimman vähin vaurioin. Tätä edistetään:
a) Hakkaamalla tieltä käsin ja tekemällä hakkuu-ura kuvion
ympäri suositellulle tyhjäksi jäävälle 4
m kuvionväliuralle.
b) Jos laanipaikoista on pulaa, MO:n kanssa on heti
suunniteltava niitä lisää järkevimpiin paikkoihin.
c) Samaa uraa ei käytetä moneen kertaan, paitsi jos se on
hyvin jäätynyt ja siinä on vahvasti havuja tai lunta.
d) Teitä ja reuna-alueita hyödynnetään mahdollisimman
paljon. Metsän käyttöä tienä vältetään. Laanille tehdään useampikin ajoreitti
maan kulumisen välttämiseksi.
e) Ojitusmätästetyllä kuviolla ajo- ja hakkuu-ura laitetaan
ojan päälle.
f) Tien varteen tehdään ajojen minimoimiseksi useampikin
pino, jos pinoille ajoja metsän sisällä voidaan näin vähentää.
g)
Jo kerran hakatulla kuviolla tullaan toimeen vanhoilla ajourilla eikä
hakata uusia ja vanhoja levennetään vain, kun on pakko.
h)
Jos lunta on vähän tai ei ollenkaan, lähikuljetus tehdään telattomalla ajokoneella.
Maan pinta ei saa rikkoontua.
i) Pienillä tai kapeilla kuvioilla ajourat tehdään aina
ensin kuvion ympäri kuvion reunaa mukaillen ja vasta sitten kuvion läpi
pituussuuntaan n. 20 m välein, jos on pakko. Ajovaurioita tuovia
ajouraristeyksiä kuvion sisässä vältetään. Jos mahdollista, ajourat sijoitetaan
kangasmailla ojien päälle.
j) Pääsääntöisesti hakkuu-urat jätetään jäätymään muutamaksi
päiväksi hakkuun jälkeen ennen lähikuljetusta.
k) Lähikuljetus on tehtävä, ennen kuin puut häviävät lumeen.
l) Talvella jäätymättömältä uralta, joissa vahinkoja tulee,
saa ajaa puita pois vain, kun siitä on ensin sovittu MO:n kanssa.
m)
Jos avoimista
varastopaikoista on pulaa, varovaisella lastauksella, voi paperipuu pinoja
tehdä lyhytaikaisesti nojaamaan mahdollisiin järeisiin tukkipuihin max 1 m
korkeuteen asti, mutta niin, että niiden kuori ei rikkoonnu yhtään.
n) Ajo urat suunnitellaan niin (paitsi jos urat jo on, tai
kyseessä on ajourametsikkö), että n. 4 m uraleveys toteutuu, mutta ajourissa
saa olla loivia kaarteita ja mutkia.
o)
Ajourista EI
saa kasvatuskuvioilla tulla tielle ym. niin että "oikaistaan" ja samalla
rikotaan sisäkurviin jätetyksi tarkoitettuja puita, juuria tai juuren niskoja.
p)
Pääsääntöisesti
pinoon purkaminen tapahtuu tien puolelta. Jos tälle on jokin este, siihen on
saatava MO:n lupa.
METSÄVARASTOINTI
1.
Varastopaikat sovitaan myyjän ja ostajan kesken ennakkoon yhteistyössä.
2.
Pinot tulee laittaa paikkaan, jossa kuvioiden taimi- yms. puusto varioituu
mahdollisimman vähän ja joka on mahdollisimman edullinen palstalla ajon
minimoimiseksi.
3.
Jos pinon paikoista on pulaa, isäntä myös on päättämässä mihin ne laitetaan.
4.
Pääsääntöisesti puut ajetaan pois kaukokuljetuksena pian hakkuun yhteydessä
ja aina ennen toukokuun alkua.
5.
Tienvarsilaani saa olla vain 6 m leveä (alkaen 0.5 m ajoraiteen reunasta)
ja vain sen pituinen kuin välttämätöntä.
HAKKUUAIKA
1.
Hakkuut tehdään jäätyneellä tai lumen peittämällä, kantavalla maalla tai
ilman teloja niin, että juuristovaurioita ei synny.
2.
Päätehakkuita voi tehdä sulan maan aikaan, jos kuviokohtaisesti niin
sovitaan ja havupuille tehdään kattava kantosienimyrkytys.
3.
Jos maa ei ole jäätynyt riittävästi vaan antaa myöten, niin että
juuristovaurioita tulee (vaikka ei edes tulisi uria), keskeytettään lähikuljetus,
sillä palstalla, maan annetaan jäätyä lisää ja/tai urapaikkoja poljetaan
tyhjällä maatalous- tai ajokoneella.
MUITA OHJEITA
1.
Ojiin tai teille ei saa jäädä juuri hakkuutähdettä. Ne on poistettava
vaikka miestyönä
2.
Ojaa ei saa jättää tukkeutuneeksi esim. yli ajamisen takia niin että pyörä
on särkenyt/tukkinut ojan. Paikka on merkittävä ja viimeistään varhaiskeväällä
paikka on käytävä aukaisemassa puun ostajan toimesta.
3.
Ostaja vastaa unohtuneista puista ojissa tai palstalla niin, että ne
poistetaan viimeistään keväällä tai kuoritaan vaarattomiksi hyönteisvaaran
takia.
4.
Ostaja vastaa täysimääräisesti metsän vioituksesta (aiheuttamistaan ajoraiteista,
tie- ja ojarikoista)
5.
Karsintaoksilla ja latvuksilla lisätään kantavuutta ajouraojissa.
6.
Avohakkuualoilla pakolliset
jättöpuuryhmät jätetään kallionyppylöille tai kuvion reunoihin ja muihin paikkoihin.
Jättöpuut valitaan pääsääntöisesti taloudellisesti vähäarvoisista puista.
7.
MO voi halutessaan käydä
katsomassa ostajan kanssa puupinoa ennen kaukokuljetusta ja todeta siitäkin
katkonnan oikeellisuuden tai mahdolliset virheet
8.
Ostaja toimittaa myyjälle
tukkilistat päivittäin hakkuuta seuraava päivänä.
9.
Rinteillä, joissa koneilla
ei joka kohtaan päästä, ostaja ja myyjä neuvottelevat miten toimitaan. Puita
pyritään kaatamaan vaikka miestyönä ja vinssaamaan koneen ulottuville tai
kaatamaan alarinteeseen ja karsittuna
liu´uttumaan riittävän pitkälle kuormaimen ulottuville.
10.
Aukeiden ja vesistöjen reunavyöhykkeillä,
joissa hakkuun jälkeinen tuulenkaatovaara on ilmeinen, jätetään tuuleen
sopeutuneita lehtipuita rivi tuulen pysäyttäjiksi aivan kuvion reunaan.
11.
Harvennuksilla ja
väljennyksillä tulee kelin ja valojen puolesta pystyä näkemään selvästi puiden
latvat, joita kuskin on jatkuvasti tarkkailtava puuvalintoja tehdessään.
Puun
ostaja on velvollinen noudattamaan tämän laatuhakkuuohjeen noudattamista, mikä tulee
olla kirjallisesti sovittu myös kaupan ehtona.
Veli-Jussi
Jalkanen